Islamic Widget

Saturday, October 30, 2010

Setiap penyakit ada ubatnya

Salam,

Terkadang aku mengimbau memori di zaman aku belajar di UIAM sehingga tamat pengajian, aku tidak pernah tahu apa itu bipolar. Apabila bekerja di sebuah badan berkanun pada tahun 2005, aku telah didiagnosed oleh doktor berikutan simptom seperti ada yahudi mahu membunuhku. Doktor kata penyakit aku namanya bipolar mood disorder dan setakat hari ini belum bertemu penawarnya kerana aku perlu makan ubat untuk control sehingga akhir hayatku. Itu kata doktorlah, tapi takdir Ilahi mengatasi segalanya.

Tapi dalam hati 'I back to defer' kerana Rasulullah SAW berkata bahawa tiada penyakit yang tiada ubatnya kecuali mati.

Aku juga berubat dengan Ustaz Hanafi - terima kasih Ustaz. Ustaz kata aku ada kecelaruan hormon di otak termasuk gangguan makhluk halus [hmm dr. mana nak percaya semua tu. lagi pulak dr. aku ni dr. cina]

Hari itu ada berselisih faham sikit dengan bondaku, kasihan bonda, maafkan ku bonda, yalah bonda betul2 teringin nak menimang menantu dan bekas tunangku pula memanglah datang dari keluarga yang baik2, ibunya guru mengaji, tapi dek kerana sakit aku sendiri yang meminta untuk memutuskan tali pertunangan, no one to be blamed dalam hal ini. Mak sedih sebab mak kata rumah dah bercat, dewan bapak dah tempah, goodies pun dah buat.....tapi mak, segalanya adalah ketentuan ALLAH.

Aku tidak mahu memikirkan lagi soal kahwin buat masa inilah walaupun ada yang menunggu [ tapi aku tak dapat terima sbb ayahku dah tetapkan syarat orang itu mestilah ada kerja tetap] aku harus terima hakikat bahawa aku sakit dan aku kini berseorangan untuk menghadapi segala yang datang, walaubagaimanapun Alhamdulillah aku ada kawan2 yang sedia mendengar. What is my goal now? My goal adalah untuk bekerja dengan tekun, makan ubat mengikut nasihat doktor....dalam pada masa yang sama berusaha dan berusaha untuk pulih sepenuhnya.

Jodoh tu bak kata kawan baikku Shidah, ada lagi 19 tahun sebelum aku menopous untuk aku berusaha mencarinya hi hi entahlah siapalah nak dekat aku yang sakit ini...memang luaran nampak sihat sekali dia datang attack, tak larat nak jago, takut aku diceraikan saja, nauzubillah, jadi aku perlu mencari seseorang yang boleh terima aku seadanya....hu hu hu

Ok aku berhenti disini untuk solat zuhur.

Wassalam

No comments:

Post a Comment