Islamic Widget

Wednesday, October 2, 2013

kisah seorang ummi dan anak yang memberontak

Assalamu 'alaikum.....Pernahkah anda mempunyai anak bermasalah? Adakah anak anda pernah lari dari rumah? Ini kisah benar yang terjadi kepada kawan baik saya, beliau mempunyai anak tingkatan 5 tahun ni periksa SPM, anaknya dulu seorang yang baik dan atlit kebanggan sekolah, tapi lately ini beliau berkawan dengan kawan-kawan yang agak nakal.....sudah seminggu beliau tak balik ke rumah, beliau sering menangis teringatkan anaknya....saya tak tahu bagaimana nak nasihatkan dia atau nak cool kan dia sebab saya pun tak ada anak lagi...saya cuma cakap doa ibu kan makbul dan ibu adalah KERAMAT HIDUP...kita sebagai ibu akan selalu cakap anak kita lemah, tak pandai, malas, hi hi bangang, bengap dan yang sewaktu dengannya...tapi kata-kata itukan satu doa...kemudian saya ada menelefon seorang ustaz minta tolong doakan, yalah doa orang-orang yang soleh.....kita pun dalam masa yang sama berdoa juga...lama sessi saya meluahkan perasaan. Tetiba lak pegawai undang-undang jadi kaunselor.....sabar jelah!

Alhamdulillah kuasa Allah, lepas pukul 3 petang tadi anak beliau balik rumah ...saya cuma pesan cakap baik-baik dengan anak kita sebab kata-kata adalah satu doa kan.....saya pun dulu anak yang memberontak dan saya pernah duduk luar merajuk dengan ayah selama setahun dan saya telah banyak lukakan hati mak ayah saya.....tapi Allah itu Maha Kuasa dia datangkan penyakit manic depression bipolar mood disorder...Alhamdulillah dengan penyakit inilah saya bertemu dengan diri saya......dan saya amat setuju dengan Bro Jerry sebab dia mengajar saya untuk maafkan diri...I forgive myself and I love myself.......

Jadi pada mereka yang mempunyai anak-anak bermasalah, cuba belajar teknik keibubapaan, anak tak boleh diarah arah macam robot, anak perlu diberi kasih sayang.........maafkanlah anak kita jangan jadi macam typical malay dan cakap aku tak halalkan air susu sebab kita pun mungkin ada silap salah dengan Allah, nobody's perfect...Pintu taubat senantiasa terbuka dan yaqinlah Allah bersama-sama orang-orang yang sabar...

Wallahu 'alam

Love Mar Consultant/Trainer/ Legal Advisor...nasib baik belum jadi CEO RICHWORKS..chewaah ada hati tu...jangan marah yer Kak Yasmin...kita kan IIUM debater sama-sama dulu

No comments:

Post a Comment