Islamic Widget

Friday, May 30, 2014

Anakku Bipolar....

Assalamu 'alaikum dan Salam Persahabatan.....

Apa khabar sahabat-sahabat sekalian.....

Rasanya dah makan bulan saya tidak mencoretkan sesuatu di dalam Blog ini...kita sudah masuk ke Bulan Sha'ban dan selepas ini kita akan 'dating' dengan penghulu segala bulan....Ramadhan Kareem...

Ramadhan banyak meninggalkan kenangan buat saya kerana dalam 3 kali dari 4 kali saya masuk hospital adalah dalam bulan Ramadhan...saya pun tidak mengetahui kenapa....hihi boss saya di ofis risau jugak bila tengok saya moody semacam, ada ofismate tu cakap aik hati hati Cik Mar macam dah ada simptom...aik aku ni tak boleh nak tegur staff langsung...tak apalah nak buat macam mana...anggap sajalah mereka prihatin dan sayangkan kita....sebenarnya bila masuk hospital tidak terlalu teruk mana pun.....habis habis markah KPI jadi rendah....itu sahaja....kalau nak kena buang kerja nauzubillah itu terpulang kepada pengurusan sebab apa pun kita kena pegang satu saja Allah yang bagi rezeki dan Allah pasti tidak akan kecewakan hambaNya....

Bulan ini saya terima email dari seorang ibu prihatin, dia meluahkan perasaan beritahu anak dia sakit bipolar dan dia tak tahu nak buat macam mana.....ibu ini tanya pengalaman saya....sememangnya saya bukan Pakar Psikiatri tapi saya adalah serba sedikit pengalaman...pandangan peribadi saya hamba ALLAH yang lemah ini, 'tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah' Pakar di Hospital hanya boleh bantu bagi ubat lepas tu hantar kaunselor....mereka layan kita dengan baik....yang paling utama pergantungan kita pada Allah, masa anak kita sakit, kita sebagai ibulah yang memberikan semangat kepada dia, hantar makanan di hospital, sentiasa hadiahkan Al-Fatihah dan Yassin....Al Baqarah pun elok dibaca....masa di hospital saya baca sampai 10 Juzuk habis....tengok hikmah Allah nak bagi dan sebenarnya bila sakit, doa kita dengan Allah tanpa hijab....

Doa ibu,Insya Allah makbul lambat atau cepat,masa saya sakit.....saya tak ingat siapa dah, ingat mati, yang paling utama ingat Allah sentiasa, masa sihat memanglah ingat Allah dan beribadah tetapi tidak sebanyak masa sakit sebab tu saya sedih bila tengok orang sakit tapi tak solat, sedihkan....kalau sakit bipolar ini cuba kita fikir-fikir balik, masa kita sihat adakah kita menutup aurat,jaga solat, bersedekah, buat baik dengan jiran, buat baik dengan ibu bapa kita, amanah dalam kerja....tentu ada kurang di mana-mana kan. Yalah kitakan manusia tak terlepas dari membuat kesilapan. Yang paling teruk masa kita alpa, ada makhluk halus pasti mendampingi kita sebab masa itu kita jauh dari Allah.

Kelemahan saya, saya selalu mengingati kesilapan-kesilapan masa lalu sedangkan what we should do is MOVE ON! ...kita selalu akan fikir kenapalah aku tak buat macam tu, macam ni, kalau aku tak bercinta dengan dia tentu aku tak bercerai, kalau aku tak kahwin dengan dia tentu aku bahagia hidup bujang...kalau aku tak masuk kedai tu tentu duit aku tak hilang, kalau aku tak makan tentu tak sakit perut kalau kalau dan kalau...betul tak??

Nak tahu kenapa kita sakit, sebab Allah sayangkan kita...sebab Allah nak kita dekat dengan DIA...Allah nak kita menadah tangan di sepertiga malam bermunajat, menangis, menyesali perbuatan yang lampau....taubat nasuha wahai sahabatku....

Maaf saya bukan mufti ....saya hanya menyampaikan walau sepotong ayat dari Hadith Nabi SAW.....Rasulullah SAW juga diuji dengan kesakitan dan kesakitan yang Maha Kuat adalah sakaratul maut....

Wahai Ibu yang disayangi.....usah risau, anakmu pasti sembuh, anakmu telah dijanjikan dengan syurga di akhirat kelak, meminum air dari telaga kauthar, di sebalik kesusahan ada kesenangan...
Maafkan dia, maafkan segala kesilapan dia, hari-hari hadiahkan AlFatihah buat dia....Insya ALLAH saya doakan anak puan berjaya dunia dan akhirat dan menjadi khalifah Allah yang cemerlang mencontohi akhlaq Nabi Muhammad SAW...

Jazakallahu Khairan Kathira.....

Aufa Humaira


 

3 comments:

  1. As salam. My dear,thanks for ur writings. Saya diuji dgn 'Bipolar II'. After 16 months of stuck with depression tht come n goes like a hurricanes, i need to admit,that the answer is bipolar. Kisah kita hampir sama,disaat kerjaya meyinar,disaat hampir kejinjang pelamin,semuanya diuji,saya rebah,kini saya perlu redha. Salam perjuangan my dear. Semoga kita menemui penyembuhnya dalam mencari sinar Illahi. Take care.'jb'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam wrt. wb....memanglah tidak dinafikan bila didiagnose dengan bipolar rasa sedih lagi lagi bila family tak memahami sampai sekarang pon hi hi, kalau dulu saya marah juga, now I take it easy....anggap sahaja mereka tidak tahu, maafkan mereka....mesti tak putus putus berdoa kerana doa adalah senjata paling mustajab, senjata paling ampuh....apa-apa nak share boleh tulis dalam my personal mail aufahumaira@gmail.com....jodoh ALLAH pasti bagi...doa mesti spesifik bila nak tarikh nikah kena letak, dulu bila ustaz saya beritahu teknik doa yang betul saya macam 50-50 je..tapi bila saya letakkan keyakinan 200% pada ALLAH...nur Ilahi pasti memayungi....macam kes saya sebab saya jauh dari ALLAH dulu, saya ego dan saya cintakan dunia...sekarang dengan bipolar datang keinsafan dan saya akui dengan bipolar saya lebih memahami orang yang diuji...kita sihat kita sihat kita sihat, walaupun doktor kata kita sakit, kita mesti cakap kita sihat juga sebab ALLAH tahu.....ALLAH ada untuk kita.....amalkan Istighfar dan Selawat Nabi at least 33 kali

      Delete
    2. Dalam kes saya, saya dah STOP sharing dengan orang-orang yang saya rasa tidak perlu tahu dengan kisah saya, akan menyemakkan minda saya...saya hanya akan share dengan suami saya dan juga kawan-kawan seangkatan bipolar dengan saya dan juga my nurses and counselors...dengan doktor tak boleh nak citer sangat nanti dia increase ubat

      Delete